Vegtarische salade tofu


Ik hou erg van gezonde salades en probeer graag uit! Deze vegetarische salade tofu is een blijvertje, wat een smaaksensatie!

Ik koop bijna alles bij de Lidl want hier kun je zo ontzettend veel fijne producten kopen, ook de tofu komt hier vandaan.


Ingrediënten voor 2 personen

Gemengde sla (ik hou erg van de jonge bladsla)

200 gram tofu

mozzarella bolletjes

cherrytomaatjes

zongedroogde tomaatjes

pijnboompitten

avocado


In pijnboompitten zitten wel wat calorieën , ondanks dat zijn ze erg gezond.

Ze bevatten goede stoffen:

  • vitamine K – voor betere bloeddoorstroming en stevigere botten;

  • antioxidanten die de strijd aangaan met vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen in ons lichaam die ons ziek kunnen maken. Ze ontstaan door ongezonde voeding, maar ook door luchtvervuiling, pesticiden en stress of medicatie. Antioxidanten proberen vrije radicalen uit te schakelen en door het eten van voeding vol antioxidanten kan je jouw gezondheid dus boosten;

  • en verder: fosfor, magnesium, calcium, ijzer en natrium.

Marinade tofu

6 el Ketjap Manis 2 el olijfolie 1 el citroensap 1 teentje knoflook 0,5 rode peper


Zo maak je het Begin met maken van de marinade. Meng de ketjap met de olijfolie.

Hak de rode peper (zonder zaadjes) en de knoflook fijn. Voeg dit samen met het citroensap bij de ketjap. Roer even kort.

Snijd de tofu in gelijkmatige blokjes van 2 x 2 cm. Leg de tofu in de marinade en laat het minimaal een half uurtje marineren.

Hoe langer hoe beter, want des te meer trekken de smaken in de tofu.


Wat is tofu eigenlijk?

Tofu wordt gemaakt van de sojaboon, om precies te zijn wordt het gemaakt door sojamelk te stremmen met natuurlijke mineraalrijke coagulanten op basis van calcium en magnesium. Het hoofdbestanddeel, soja, is gemaakt van bonen (peulvruchten) afkomstig van de sojaplant.

Er zitten in verhouding erg veel eiwitten in tofu. Eiwit is een belangrijke stof voor het lichaam aangezien het de bouwstof van het menselijk lichaam is. Het onderhoudt en verstevigt de spieren. Fanatieke sporters hebben baat bij de consumptie van meer eiwit. Hier is tofu een perfect product voor. Lees meer over o.a. eiwitten in mijn blog over sportvoeding.

Bron: Mens en gezondheid.


Heerlijke variaties met tofu Deze tofu is trouwens ook erg lekker in combinatie met bijvoorbeeld een noedelgerecht en broccoli, peultjes, lente ui. Is maar een idee 🙂 En wat dacht je van een pastasaus gemaakt van tofu? Op de website van de hippe vegetariër staat het recept tofu pastasaus. Smakelijk eten! Liefs Emmely